Thursday, May 3, 2012

Hijab Phenomenon

In 1990's, ramai termasuk Ara hanya mengenali tudung bawal. Pegi pasar pakai tudung bawal, pegi mall, pegi knduri kawen, keluar rumah untuk angkat jemuran, tudung bawallah yg menjadi pilihan. Masa di sekolah dulu, tudung bawal warna hitam dan putih memang hot. Lepas tu, pinkan dgn keronsang kecik, seminggu (atau sebulan) tak buang2. Lepas tu berlubang bahagian yg dipinkan bawah dagu tu kaaaann. Eww tapi itu kebenarannya kan kan. Haha!



Ramai jugak yang kurang selesa dengan tudung bawal sebab pemakaiannya yang suka kembung sana kembung sini. Dan sangat OH BOSAN dengan style yg sama. Pin kanan bahu, pin kiri bahu, siap. Dan kemudiannya Kak Wardina Safiyyah muncul dengan selendang dan tudung yg dipin ke belakang kepala. Termasuklah Ara yg masa tu baru cecah 16 tahun, sibuk bergaya macam Kak Wardina. Hew hew. Rasa macam segak amat. Haha.


Credit to Google


Few years later, the phenomenon of Satin Shawl washed everything.


Satin Shawl


Untuk pengetahuan anda, fabrik satin ini sebenarnya datang dari China. Nama Satin itu sendiri sebenarnya datang daripada nama Pekan China yg bernama Zaitun. Ada lagi tak pekan nama Zaitun di China sekarang? Takkan jumpa. Sbb sekarang namanya ialah Quanzhou. Satin bukan sejenis saja tau. Satin terbahagi kepada beberapa jenis based on materialnya lah seperti duchess (cth: wedding dress), faconne/jacquard, slipper dan delustered satin.




Yuna dan Hana Tajima datang dengan pelbagai styles yg sangat stylo dan selesa. Kalau search di Youtube, berlambak hak (bahasa Kedah, meaning: terlalu banyak) video tutorial yg diupload oleh fashionista dan penjual2 tudung. Eh eh eh, takyah cari vid tutorial Ara di Youtube tau. Takda pun :D Alhamdulillah, fenomena dua selebriti inilah yang memberi income lebih kepada kami penjual tudung. Dan syukur pada Allah kerana ini menjadi titik tolak kepada ramai muslimah untuk menutup aurat.



Plain Bawal  - Dian Pelangi's style


Dan last year, Dian Pelangi muncul. Ke-famous-annya lebih terasa pada awal tahun ini. Ramai yg dah mula cari semula Tudung Bawal yg dah lama disimpan. Entah di gubuk mana pun dah tak ingat. Kecuali kalau anda seperti Mama saya. Selendang dan tudung neneknya pun Mama masih simpan. Katanya, fesyen itu takkan ke mana kerana ia akan berulang kembali seperti putaran roda. And she's true!


Plain Bawal by AraAmnan Boutique


Untuk menambahkan lagi kecantikan Tudung Bawal, tudung ini sekarang di-print dengan pelbagai corak. Corak yg stunning inilah yang jadi kegilaan ramai sekarang. Tambah2 lagi bila Datin Norjuma established her boutique, AIDIJUMA.



Leopard Bawal by AraAmnan Boutique

Yang pasti, anda juga boleh dapatkan tudung bawal ini dengan harga RM10 sahaja di AraAmnan Boutique. Cuma RM10, tak lebih :) Tak tahu mcm mana nak pakai cara Dian Pelangi? Kalau malas nak Google, malam nanti Ara ajarkan ye. Tunggu di AraAmnan Boutique. Oh, Bawal Leopard, Polkadot dan Safina dah tinggal few saja lagi. InsyaALLAH koleksi terbaru akan Ara publish di page butik pada esok malam.


Ingat cantik2 sekalian. 
Mahal itu tak penting. 
Yang utama, 
tutuplah aurat,
dgn sempurna.
Pesanan utk diri sendiri dan yg lain. 
Semoga kita menjadi yg terbaik di mata Allah S.W.T.