Tuesday, April 28, 2009

Cek SyG Abah Selamanya~

SeLamaT Hari LaHir Abah... (27/4/1955)



Abah adlh WIRA. Jiwa abah kental, jiwa abah gagah. Walau dibadai ribut taufan, abah tak mudah melatah. Abah tetap abah.



Cek bangga lahir sebagai anak abah. Cek kagum dgn perjalanan hidup abah. Abah org susah. Tapi abah tak pernah mengeluh. Abah dulunya cuma anak penoreh getah, tapi abah tak pernah membenci diri dan kehidupan abah. Mula2 abah masuk Darjah 1, abah kayuh basikal menyusuri sawah2 padi dari Telok Jamat hingga ke Langgar. Jauh, tapi abah tak mengeluh. Org lain dtg dgn parents masing2, tapi abah cuma berseorangan. Abah tetap tak mengeluh. Dari kecil abah dah diajar utk mengahrungi hidup susah tanpa mengeluh. Itulah abah.




Masa Cek di sekolah menengah dulu, tiap2 pagi abah hantarkan Cek ke sekolah. Tiap2 petang abah akan ambik Cek pulang dari sekolah.


Masa tu kita cuma pergi dgn MOTO HONDA CUP BULAT arwah Tokwan Hamid punya.



Kadang2 kita naek motor FAME yg ada kotak kt belakang.


Seronok zaman tu. Bila letih2 ja masa balik dari sekolah, Cek mesti bersandar kt kotak tu :) Cek tak kisah org nk ckp apa, abah. Sbb Cek dh diajar utk tak mengeluh. Cek dh diajar utk menghargai kehidupan ini w/pn mgkin ada yg memberi tanggapan buruk.


Hidup Cek cuma dgn kereta merah abah yg dh jadi arwah.



Dan sekarang masih dgn kereta MAZDA merah




+ HONDA CIVIC hijau.



Cek tak pernah merasa kereta Volkwagen abah mcm masa zaman abg Pitt dan Kakak Sheila dulu. Abah dh jual kereta2 antik tu. Cek tak kisah kita tak da kereta Waja atau Proton Exora. Cek tak kisah, abah.


Cek tak kisah org ckp kita org kampung yg miskin (ada org ckp mcm tu KAH??? :P) Rumah kita mmg kecil. Tapi lepas tu abah jadi tukang, abah tambah bahagian dapur, abah buat kabinet dapur, abah bina lg sebuah bilik, abah bina satu lg ruang tamu. Abah buat sendiri semua tu.




Abah bina kolam ikan kecil kt halaman umah.




Abah dan ibu buat kebun kecil d sisi umah. Tiap kali masa lunch, abah mesti kutip ulam raja utk mkn skali. Ptg hari tu, kita mkn ubi kayu rebus. Cik suka kehidupan mcm ini. Simple tapi best.


Rumah kecil kita cuma di sebelah Hospital Sultanah Bahiyah.



Cukuplah klu ada sakit pening senanglah abah dan ibu.





Pembangunan makin pesat.





Bendang2 tempat kakak Sheila, abg Pitt dan Cik bermain pn dh tak ada.






Pembangunan makin pesat dan abah pula makin hensem ok Cek tak bodek ya ;)




Dah 54 tahun abah di sini. Dah 21 tahun Cek hidup dgn abah. Kecik2 dulu Cek selalu tunggu abah balik dari pejabat. Lps tu Cek akn tanggalkan stokin abah dan tidur di tepi abah. Abah tahu Cek suka cium abah ;) Dulu kakak cemburu. Kata kakak, abah terlalu manjakan Cek. Tapi skarang semua dh faham. CEK MMG ANAK MANJA ABAH.




Masa otw balik dr Sg Petani ke Alor Star kelmarin, abah byk bagi nasihat pada Cek. Abah SPORTING. Dan abah faham anak abah ini mcm mana. Abah jarang bangkang Cek. Abah selalu ikutkan saja perangai Cek. Tapi, bila Cek buat salah abah tetap marah. Cek tak kisah. Sbb Cek tahu abah sygkan Cek. Abah sygkan semua anak-anaknya.





Terima kasih abah. Atas segala-galanya. Cek, abg Pitt, Kakak Sheila, Dik Teh dan Dik Muni sygkan abah.



Sampai syurga~

9 comments:

aku c lala said...

kirim slm pada ayh yeaaaa

nana abd rahman said...

happyik..bestnyer bace..
nana xpnh nk ade kg.xpnh nk tgk sawah padi pun..sedey kn?
ups lupe plak semoga pakcik dpanjgkn umur & d murahkn rezeki selalu~

cik syazni said...

touching :)

ARA Lindungan Bulan said...

# Lala tomei : abah kim slm balik kt kamoo ;)


#nana tonyek: hidup susah tu lg best dr hidup snang. Tq sgt pd abah sbb dia mengajar ara erti hidup yg sbnr.

Nt mai la kg ara. Kita p tgkap ikan keli kt bendang ;P


# Syazni: Hee..ara suka hdup ini :)

nana abd rahman said...

ara..kalo nana g sane nana nk tgl mane?
nna xder sape kt sane..bestnyer kalo nana ade kg mcm tu..
sedey kn?kalo x xder la nana jd tonyek mcm ni~

ARA Lindungan Bulan said...

Boley2..nt nana ley tido kt umah ara. Umah ara umah taman. Nt kita balek kg dl 5 10 minutes ja from my house.

Okeh?

nana abd rahman said...

Bestnyer ade org offer nana blk kg dia..
sgt sonok..huhu..
thnxx ara~

aizul said...

sayang abah jugak!~

alalala..ghahahahah

mamma mia! said...

sweet nye.. =)